dilluns, 21 de juny de 2010

Crònica del partit o jo estava allí i ací està la meua crítica

Jo estava allí: a l’estrena d'Illa de Xàtiva, un documental que ofereix una panoràmica audiovisual de les mal dites (que no maleïdes) Comarques Centrals del País Valencià des d’un punt de vista xativí, basat en el testimoni de personalitats destacades de l’àmbit cultural d’esta ciutat. I en este tipus d’esdeveniments, tan important és allò que es diu com el que es deixa de dir. I vull fer una crítica d’allò que es va callar, no sé si conscient o inconscientment. Perquè, al meu parer, el passat dissabte es va perdre una oportunitat d’or per dir alt i clar que la música Faulk és l’autòctona de les Comarques Centrals i no de la Ribera Alta com pot arribar a pensar-se en un principi.

Tots els assistents a l’acte esperàvem algun comentari o aportació relacionada amb l'origen de la música Faulk, com per exemple: ¿perquè la primera i única actuació del grup més representatiu d’este estil musical va ser a l’auditori de Manuel (poble de la Ribera Alta i, oficialment, fora dels límits de les Comarques Centrals, quan els manuelencs i manuelenques han mantingut una estreta vinculació amb Xàtiva de fa segles)? ¿És la música Faulk música fronterera entre les comarques de La Costera i la Ribera Alta? ¿Hi ha darrere d’este estil musical algun tipus de reivindicació territorial? ¿Formen part Manuel i els seus pobles veïns (Ènova, San Joanet -poble independent abans conegut com San Joan d’Ènova-, Senyera, Castelló de la Ribera o Rafelguaraf) de les Comarques Centrals?... I així podríem plantejar-nos centenars d’importants qüestions que demanen a crits algun tipus de reflexió. Però el mutisme més cridaner el vaig trobar en relació amb l’instrument per antonomàsia de la música Faulk: les maraques, l’instrument originari d’estes terres a les que dóna el seu nom real i que no és altre que les Comaraques Centrals. ¿Per què cap dels protagonistes del reportatge es va a atrevir a pronunciar este nom? Cap d'ells va ser valent d’agafar el bou per les banyes i respondre a la pregunta del milió: ¿què va ser primer: les maraques o les Comaraques Centrals? Estaria content si este post valguera a algun d'ells de segona oportunitat.

8 comentaris:

heterònim observador ha dit...

La veritat siga dita, Alietes, Refalete i el de les maraquetes són uns cagarris, perquè estaven allí i no es van atrevir a intervindre! això sí, el moderador se'n va eixir!

Anònim ha dit...

Auto comentario al canto!

Anònim ha dit...

Què agut l'altre anònim

Tadeus ha dit...
L'autor ha eliminat aquest comentari.
Anònim ha dit...

El moderador, qué moderador? en serio, havia moderador?

La Maraca Humana ha dit...

Senyor Cal·linca, crec que confon al moderador de l'acte. Jo crec que era el senyor Ramatxoto.

En qualsevol cas, vull aclarir a l'últim anònim que l'art de moderar és semblant a l'art de tocar les maraques, però a la inversa. De la mateixa manera que l'important de les maraques no està en fer-les sonar, l'important de moderar no és fer callar (com alguns creuen). Em sent totalment identificat amb el moderador de l'acte. És com si m'hagués passat a mi.

Tadeus ha dit...

Té raó, Sr Maraca, m'he confòs amb el tema del moderador i he esborrat el meu comentari per no confondre (o confondre'm) més.

Tornant al tema principal: sóc un de tants valencians que havia dipositat grans esperances en el moviment de música faulk, però les nostres esperances s'estan veient defraudades. ¿Té alguna cosa a dir al respecte?

Davit del carré Blanc ha dit...

Per la cassola que branda entre les maraques, diria que el moviment faulk està en un moment "àpatic"... pero segur que és només un moment i de seguideta tornen