dijous, 31 de gener de 2008

CINE CLUB DEL DIJOUS: cicle dedicat a la comèdia

Capítol III: El rei de la comèdia

Així cal reconèixer a Mack Sennett, el nostre artista de hui. Inicialment va treballar a les ordres de David W. Griffith a la Biograph, però en 1912, Sennett va fundar els Keystone Studios a Els Àngels (Califòrnia), el primer estudi i escenari totalment tancat de la història del cine.

Sennett, a més de ser el creador de les comèdies de pastissos, va ser l’introductor d’un element nou clau a l’època: moure la pel·lícula més espai dins la càmera, el que augmentava la velocitat del moviment que aconseguia un efecte còmic que va ser la base de tota la comèdia slapstick nord-americana de 1920.

Picaresca, irreverència, ritme trepidant i caricatura serien les constants del cine de Sennett. Entre 1910 i 1929 va produir més de 1000 pel·lícules mudes. Va dirigir a la major part dels còmics del cine mut entre els que trobem a Raymond Griffith, Ford Sterling, Andy Clide, Ben Turpin, W.C. Fields, Harry Langdon, Fatty Arbuckle. Harold Lloyd o Buster Keaton. També va ser el descobridor i el que va donar les primeres oportunitats cinematogràfiques a Charles Chaplin,

A tot un monarca de la comèdia no ens queda més remei que deixar-li que ens marque un "hat trick".

1) La primera pel·lícula que veurem és Those Awful Hats (1909) dirigida per D. W. Griffith i en la que Senett actua (és el de la jaqueta a quadres).

2) La segona és Bangville Police (1913) dirigida per Sennett on podem veure als Keystone Kops en acció.

3) I la tercera és Kids autorace at Venice (1914) on Sennett dirigia el segon curt on apareixia Chaplin, i on trobem el seu debut amb la imatge de Charlot.

Com va dir Sennett d’ell mateix:

I called myself the king of comedy, but I was a harassed monarch. I worked most of the time. It was only in the evenings that I laughed.

Que jo traduiria, a no ser que el mestre Calín em faça alguna correcció, com:

"Em vaig anomenar el rei de la comèdia, però era un monarca aclaparat. Vaig treballar la major part del temps. Sols em reia per les vesprades."

Fins el dijous que ve!

3 comentaris:

Tarsan, President de la República de les Mones ha dit...

El més interessant de tot és que aquest home jugava amb els límits del cinema. I gràcies a això inventa alguns conceptes nous com "eixir d'enquadre", "mirar a càmera" i "xuplar càmera". No fer el segon és una regla tàcita del cinema que només es transgredix amb un efecte còmic o quan es tracta d'un reportatge. Supose que tindre'm oportunitat de vore a Buddy Allen fent el mateix en Annie Hall 60 anys després. Per cert, ha dit que passava la cinta espai o ràpid? no ho he entés bé.

Calín ha dit...

Qui és "Buddy Allen"?

M'he llegit el text i sembla interessant. Em falta només veure les pelis. El problema és que tinc ja una llarga llista de pelis pendents de veure, moltes d'elles me als me les porten els meus alumnes, als que els encanta que els pose escenes de películes en classe; això sí, em sembla que el cinema mut no és del tot adequat per a utilitzar-lo en classes d'anglès... o potser sí, no ho sé. Parlant de l'anglés, he de dir que la traducció de Mr Flipper està molt ben feta. Jo preferiria "treballava" en comptes de "va treballar", però vaja, això són matisos.

Tarsan, President de la República de les Mones ha dit...

Que qui és Buddy Allen?

Pareix mentida home! quina pregunta!
http://en.wikipedia.org/wiki/Buddy_Allen