La pujada de l’IVA que s’anuncia
per a primers de setembre amaga alguns misteris inextricables. Ja sabeu que
existeixen tres tipus d’IVA: el súper reduït, el reduït i el normal. El govern
de Mariano Rajoy no sols ha decidit de pujar els dos últims, que ara tributaran al 10 i
al 21% respectivament; productes i serveis que abans s’incloïen en la llista
dels tipus súper reduït o reduït han estat elevats de manera inexplicable als trams immediatament superiors. Des de
la Unió Europea sempre se li havia retret a l’Estat espanyol que aplicava indiscriminadament tipus
molt baixos a béns i serveis que no sempre eren de
primeríssima necessitat. Tot açò ens ha suscitat algunes reflexions.
Com a fidels vassalls, Rajoy, de
Guindos i Montoro han procedit a pujar l’IVA de l’habitatge, els productes
òptics i els serveis funeraris, entre d’altres. Anem a veure: l’habitatge, ¿és
o no és de primera necessitat per a un jove que vol independitzar-se o crear la
seua família pròpia? Suposem com a mera hipòtesi que Eros Ramatxoto hagués
d’usar ulleres de cul de got. ¿Serien o no serien per a ell de primera
necessitat els productes òptics? I encara queda la pregunta del milió:
Morir-se, ¿és un luxe o una qüestió tan quotidiana com menjar o defecar? Sí, ja
sé. La primera reacció de moltes persones és proposar pautes simples.
Es podrien establir, posem per
cas, regles senzilles de l’estil següent: si l’habitatge és de noranta metres i
no val més de cent cinquanta mil euros, IVA súper reduït; si les ulleres són de
cul de got, IVA súper reduït; si el cadàver és d’un mort de tercera categoria que s’ha de col·locar a l’última
fila de nínxols, IVA súper reduït... En canvi, si l’habitatge és com la mansió
del regidor Parra, o les ulleres són unes Ray-Ban
Clubmaster Sunglasses, o el mort és de primera categoria i ha d’anar a un
panteó familiar construït amb marbre de Buixcarró, IVA normal. És normal, ¿no?
Doncs, no. Tot això de «la mort iguala
tothom» o «per a poca salut, més val morir-se» amaga veritats com a punys. Hauríem
de ponderar més els nostres punts de vista, que és allò que tractaré de fer tot
seguit. Per a un pixaví, per exemple, ¿no són imprescindibles unes Ray-Ban Clubmaster? És més: ¿no és cert
que es traumatitzaria —amb la subsegüent despesa per a la Seguretat Social— si
es veiés obligat a dur les ulleres que ven un gitano al mercat de dimarts? ¿Heu
pensat els estralls psicològics que causaria al regidor Parra i la seua família
viure en un tercer pis del carrer Escultor Esteve? La gent de qualitat també té
les seues necessitats bàsiques.
Caldria proposar, per tant, un
sistema de pagament de l’IVA més just, basat en les teories del filòsof Nietzsche.
Es podrien instal·lar a tots els establiments en què es facture l’impost un
detector IVA (en anglès, VIA: Very Important
Acquirer). Si l’aparell detecta un personatge fi, de qualitat, un superhome (o
una superdona), IVA súper reduït; si detecta un personatge gris, amb moral d’esclau,
una persona normal i correnta, IVA normal. Seria el sistema més just; estaria
adaptat a les circumstàncies personals de cada consumidor. Del software dels
detectors, es podria encarregar El
Penjoll. Tenim informàtics i filòsofs molt competents. Això revitalitzaria
el consum. ¡De res!
1 comentari:
Esteu fatal!!! jajajjaa
Els condons què son? ho dic per si cal pensar en reciclar-los (o agafar lesfundes dels xoriços!)
Publica un comentari a l'entrada